021-66170062

استعلام و خرید سریع

021-66170062

استعلام و خرید سریع

جستجو کردن
Close this search box.
تفاوت اینورتر سینوسی و شبه سینوسی

تفاوت اینورتر سینوسی و شبه سینوسی

در این مقاله، ما قصد داریم به طور جامع به بررسی اینورترهای سینوسی و شبه سینوسی بپردازیم. یکی از ویژگی‌های اساسی که در تبدیل ولتاژ 12 به 220 ولت یا همان اینورترها حائز اهمیت می‌باشد، شکل موج خروجی آنان است. این شکل موج می‌تواند به صورت مربعی، پله‌ای (شبه سینوسی) یا سینوسی باشد، که هرکدام از این انواع با طراحی‌های مختلفی عرضه می‌شوند. این بررسی به ما کمک خواهد کرد تا با تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر نوع اینورتر آشنا شده و بهترین گزینه برای نیازهای خاص خود را انتخاب کنیم.

شکل موج ولتاژ در شبکه برق به صورت یک منحنی سینوسی طراحی شده است و با مقدار RMS ولتاژ 220 ولت معین می‌شود. برخی از دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی نیازمند ولتاژ با مشخصه RMS هستند، مثل لامپ‌های روشنایی، درحالی که دستگاه‌هایی مانند کامپیوترها و تجهیزات با تغذیه سوئیچینگ به ولتاژ پیک نیاز دارند.

در انتخاب اینوتر، نوع شکل موج خروجی نقش مهمی ایفا می‌کند. برای لوازم برقی حساس مانند تجهیزات مخابراتی، پزشکی، IT و دستگاه‌های موتوری از جمله پمپ آب، کولر، یخچال و غیره، که نیاز به دقت بالا و هارمونی پایین دارند، اینوتر سینوسی به عنوان گزینه‌ای بهتر مطرح می‌شود. برای لوازم روشنایی و دستگاه‌های با حساسیت کمتر، اینوتر شبه سینوسی با قیمت مناسب‌تر ممکن است مناسب تر باشد.

بهترین شکل موج برای تجهیزات الکترونیکی حساس، شکل موج سینوسی است. این به دلیل این است که شکل موج‌های متناوب غیرسینوسی حاوی مولفه‌های فرکانسی بالاتر از ۶۰ هرتز هستند که به عنوان نویز یا اختلال عمل می‌کنند و ممکن است در برخی موارد عملکرد تجهیزات را تحت تأثیر قرار دهند.

نگاه دقیق به انواع و اشکال موج خروجی در دستگاه‌های UPS و اینورترها

در دنیای دستگاه‌های UPS، شکل موج خروجی یک نقش حیاتی دارد. یکی از انواع شکل موج‌ها که در برخی از UPS ها و اینورترها مشاهده می‌شود، شناخته شده به نام “پله‌ای” یا “شبه سینوسی” است. در این نوع UPS ها، بار با شکل موج پله‌ای انتقال می‌یابد که ولتاژ پیک آن با ولتاژ پیک شبکه همخوانی دارد و مقدار RMS آن با RMS شبکه تغذیه همخوانی دارد.

حالا بیایید بهترین شکل موج خروجی برای دستگاه‌های UPS و اینورترها را بررسی کنیم، که همواره به عنوان شکل موج سینوسی شناخته می‌شود. این شکل موج، با دامنه و سینکرون بودن با شبکه، بهترین کیفیت و پایداری را فراهم می‌کند. در این UPS ها، سیستم کنترل با تغییر بهره مدار رگولاسیون از روش‌های متنوع PWM، خروجی را در مقدار ثابت نگاه می‌دارد، با در نظر گرفتن تغییرات بار و ولتاژ باتری.

مهم است بدانیم که نوع شکل موج خروجی بستگی به نوع دستگاه و بارهای مصرفی دارد که ماهیت خاص خود را دارند. در واقع، سه نوع شکل موج در خروجی دستگاه‌های UPS به شرح زیر هستند:

  1. شکل موج سینوسی (Sine Wave)

%D8%B4%DA%A9%D9%84 %D9%85%D9%88%D8%AC %D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B3%DB%8C Sine Wave

  1. شکل موج شبه سینوسی (Quasi Sine Wave) یا (Modified Sin Wave)

%D8%B4%DA%A9%D9%84 %D9%85%D9%88%D8%AC %D8%B4%D8%A8%D9%87 %D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B3%DB%8C Quasi Sine Wave %DB%8C%D8%A7 Modified Sin Wave

  1. شکل موج مربعی (Square Wave)

%D8%B4%DA%A9%D9%84 %D9%85%D9%88%D8%AC %D9%85%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C Square Wave

یو پی اس‌ های آنلاین و لاین اینتراکتیو با توجه به فناوری‌های پیشرفته، در خروجی خود شکل موج سینوسی تولید می‌کنند، در حالی که یو پی اس‌های آفلاین ممکن است در خروجی خود از شکل موج شبه سینوسی یا حتی شکل موج مربعی بهره‌برندارند.

تفاوت بنیادی میان شکل موج سینوسی و شبه سینوسی به تغییرات فرکانس برمی‌گردد. شکل موج برق شبکه که به عنوان ورودی دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شکل منحنی سینوسی دارد و ولتاژ RMS آن برابر با √2 ضربدر 220 ولت است. با توجه به این تفاوت در شکل موج، یو پی اس‌های آنلاین و لاین اینتراکتیو بهترین کیفیت و استحکام را با شکل موج سینوسی به کاربران ارائه می‌دهند. در مقابل، یو پی اس‌های آفلاین با شکل موج شبه سینوسی یا مربعی، بسته به نیازهای مصرف‌کننده، عملکرد مطلوب خود را ارائه می‌دهند.

فواید بیشمار استفاده از موج سینوسی در سیستم‌های برقی

استفاده از موج سینوسی در تجهیزات برقی چندین مزیت برجسته را به ارمغان می‌آورد:

  1. کاهش نویز الکتریکی:

   موج سینوسی کمترین میزان نویز الکتریکی را در تجهیزات شما ایجاد می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که هیچ خطی روی تصاویر تلویزیون شما و هیچ نویز صوتی مزاحمی در سیستم صوتی شما ایجاد نشود.

  1. تسریع پخت غذا در فرهای مایکروویو:

   فرهای مایکروویو با موج سینوسی غذاها را سریع‌تر و با کیفیت بهتری پز می‌کنند.

  1. افزایش طول عمر تجهیزات:

   استفاده از موج سینوسی به طول عمر وسایل و تجهیزات کمک می‌کند.

  1. کارآیی بالاتر تجهیزات خنک‌کننده:

   وسایل و تجهیزات با موج سینوسی به طور کلی خنک‌تر و کارآمدتر عمل می‌کنند.

  1. عملکرد بیشتر تجهیزات اصلاح‌شده:

   تجهیزاتی مانند پرینترهای لیزری، دستگاه‌های تغذیه قابل شارژ و اجاق‌های کوچک با استفاده از موج سینوسی اصلاح شده، به بهترین شکل عمل می‌کنند.

  1. کاهش نویز در تجهیزات ارتباطی:

   تجهیزات ارتباطی مانند تلویزیون با موج سینوسی با کمترین میزان نویز عمل می‌کنند.

  1. کارکرد بهینه موتورها:

   موتورها با سرعت مشخص شده به بهترین شکل کار می‌کنند و در حین عمل، کمتر گرم می‌شوند.

  1. افزایش طول عمر تجهیزات کامپیوتری:

   استفاده از موج سینوسی در تجهیزات کامپیوتری به افزایش طول عمر آنها و کاهش خطاها و خاموشی‌های ناگهانی منجر می‌شود.

به کمک این ویژگی‌ها، انتخاب موج سینوسی برای سیستم‌های برقی می‌تواند تجربه کاربری بهتری را فراهم کند.

جمع‌بندی

به منظور انتخاب بهترین یو پی اس برای تجهیزات حساس الکترونیکی، مهم است که شکل موج خروجی آن در نظر گرفته شود. از همه اشکال موج ممکن، شکل موج سینوسی به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای تجهیزات الکترونیکی با حساسیت بالا شناخته می‌شود.

یو پی اس‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های متنوع، قابلیت تولید شکل موج‌های مختلف از جمله سینوسی، شبه سینوسی و مربعی را دارا هستند. بین این انواع، تولید شکل موج سینوسی به عنوان یکی از پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، در انتخاب یک یو پی اس، مهم است که با دقت به حساسیت تجهیزات متصل به آن و شکل موج تولیدی در خروجی آن توجه شود.

بهترین انتخاب، زمانی رخ می‌دهد که تطابق میان نوع تجهیزات و شکل موج یو پی اس به درستی انجام شود. این اقدام نه تنها از کارکرد بهینه تجهیزات اطمینان حاصل می‌کند بلکه همچنین احتمال وقوع خطاها و آسیب به دستگاه‌ها را به حداقل می‌رساند. از این رو، در انتخاب یو پی اس، در نظر گرفتن حساسیت تجهیزات و نوع شکل موج تولیدی، امری بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 8 =

فهرست مطالب

021-66170063

واحد فروش / فنی

0912-6398961

واحد فروش / واتساپ

021-66170064

واحد فروش / فنی

0910-7249074

واحد فروش / واتساپ

جهت مشاهده جدید ترین لیست های قیمت و راهنمایی خرید بهترین برندهای برق صنعتی شماره خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید

الکتروشایلی