021-66170062

استعلام و خرید سریع

021-66170062

استعلام و خرید سریع

جستجو کردن
Close this search box.
کنتاکتور چینت

تفاوت کنتاکتور و کلید برق

می دانیم که کنتاکتور برند چینت کلیدی الکتریکی است که وظیفه کنترل جریان الکتریکی و قطع و وصل مدار را دارد. قطع کننده مدار نیز جهت قطع و جداسازی جریان بار در هنگامی که خطایی در سیستم رخ می دهد استفاده می شود. از همین رو ممکن است کاربرد آنها با یکدیگر اشتباه گرفته شود.

کنتاکتور نوعی از رله است با این تفاوت  که ظرفیت تحمل جریان بالایی دارند اما رله ها در دستگاه‌هایی که ظرفیت تحمل جریان پایین‌تری دارند، استفاده می گردند.

عملکرد کنتاکتورها بدین شکل است که در ابتدا جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند و یک میدان مغناطیسی قوی در آن ایجاد میکند و سپس میدان مغناطیسی به وجود آمده آرمیچر را به سمت بوبین یا سیم پیچ می‌کشاند در نتیجه آن یک قوس الکتریکی به وجود می آید.

کلید برق جهت قطع و وصل اتوماتیک مدار و حفاظت از تجهیزات استفاده می گردد. وظیفه اصلی مدارشکن قطع جریان مدار پس از شناسایی خطا است همچنین در ایجاد ارتباط بین ترانسفورماتورها، مصرف‌کننده‌ها و خطوط انتقال انرژی و … نیز به کار برده می شود.

کنتاکتور چینت
کنتاکتور چینت سری NC2

تفاوت در اصول کار کنتاکتور چینت و قطع کننده مدار

قطع کننده مدار بر اساس سطح تماس فلزی کار می کند؛ بدین معنا که در حالت عادی کنتاکت‌ها در تماس با یکدیگر هستند و اجازه عبور به جریان می‌دهند. هنگامی که قطعات متحرک در قطع کننده مدار بر اثر فشار مکانیکی کنار همدیگر قرار گیرند، اضافه بار اتفاق می افتد و در نتیجه سبب قطع اتصال تماس کنتاکت‌ها می‌گردد، که در نتیجه آن جریان الکتریکی قطع می‌گردد. اما کار کنتاکتورها بر اساس  میدان الکترومغناطیسی است که جریان را ایجاد میکند. این نیروی الکترومغناطیسی موجب تماس سطح‌های ثابت و متحرک می‌شود.

 

تفاوت‌های کاربردی کنتاکتور برق و قطع کننده مدار

 از جمله تفاوت های کنتاکتور برق و کلید برق در کاربرد آن‌ها است. وظیفه کنتاکتور اتصال بار به جریان جاری و همچنین قطع و وصل سریع کنترل و انتقال به ولتاژ بالا و پایین است. در حالی که قطع کننده مدار وظیفه اتصال کوتاه یا اضافه بار و قطع جریان فعلی را برعهده دارد.

همچنین کنتاکتور به عنوان یک کلید ساده در مدار استفاده می‌گردد، اما قطع کننده مدار از سیستم محافظت نیز می‌کند.

کنتاکتورها جزیی از تابلو برق هستند که وظیفه کنترل قدرت را برعهده دارند در حالی که قطع کننده مدار وظیفه محافظت از مدار را در سیستم انجام می‌دهد.

کنتاکتور ها همواره فعال هستند و در سیستم کار می‌کنند. در حالی که قطع کنندههای مدار فقط زمان‌هایی که خطایی در سیستم رخ دهد فعال می گردند و پس از آن نیز غیرفعال می‌گردند.

هیچ سیستمی در یک کنتاکتور به عنوان حسگر ولتاژ الکتریکی وجود ندارد اما قطع کننده مدار دارای قطعات سنجشی برای جریان و ولتاژ هستند.

کنتاکتورها مکانیزم عملکردی جهت دفع کردن قوس الکتریکی arc ندارند، اما مدارشکن جریان و ولتاژ بالا، امکانات و مکانیزم‌های مختلفی جهت دفع این قوس الکتریکی دارد.

کنتاکتورها دستگاه هایی نیستند که جهت اتوماسیون طراحی و ساخته شده باشند. اما مدارشکن دقیقاً به خاطر همین دلیل طراحی شده اند.

احتمال ایجاد جرقه‌ در یک سیستم که از کنتاکتورها استفاده می کند بیشتر است. در حالی که این مسئله در مورد قطع کننده‌های مداراتفاق نمی‌افتد.

 

الکتروشایلی تامین کننده انواع تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =

فهرست مطالب

021-66170063

واحد فروش / فنی

0912-6398961

واحد فروش / واتساپ

021-66170064

واحد فروش / فنی

0910-7249074

واحد فروش / واتساپ

جهت مشاهده جدید ترین لیست های قیمت و راهنمایی خرید بهترین برندهای برق صنعتی شماره خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید

الکتروشایلی